25 Kasım 2011 Cuma

Kupon siteleri ve kupon kavramı

“Kupon” aslında kültürel bir olay.

Amerika'da "kupon" denince akla gelen şey
Amerika’da en eski pazarlama yöntemlerinden birisi kupon dağıtmak veya kupon kodu ile indirim sunmak. Artık orada bu bir gelenek olduğu için, alışveriş yapmadan önce insanların İnternet'te “kupon kodu var mıdır” diye arama alışkanlığı var. Kupon kodlarının listelendiği siteler (bizdeki Fırsat Denizi, Alışveriş Rehberi gibi siteler), İnternet'in ilk günlerinden beri var.

Amerikalıların alışverişi tamamlamadan siteden çıkma sebeplerini araştıran anketlerde “kupon var mı diye araştırmak için bitirmedim alışverişi” tarzında bir cevap olduğunu hatırlıyorum. O yüzden bu kupon kültürünün ticaretin aslında hızını kesen bir şey olduğunu düşünüyorum şahsen.

Groupon'un bu işi kendi satış ekibiyle yapıp, İnternet üzerinde kendi üye bazını oluşturup, arkasına inanılmaz bir pazarlama gücü koyarak bir anda seksi bir iş haline getirmesiyle tüm dünyada kupon algısı değişti.

Türkiye’de ise “kupon” kavramı, 90'larda gazeteler tarafından önce ansiklopedi, sonra tencere tava dağıtmak için kullanıldığından, algısı biraz farklı. "Süper kupon", "mega kupon" dönemlerini ve onların aceleyle çekilmiş televizyon reklamlarını hatırlarsınız sanırım. Her evde kupon biriktirilerek alınmış bir ansiklopedi seti veya Arcopal yemek takımı da vardır herhalde.

2009'da Amerika'daki Groupon'un yarattığı heyecan hızla Türkiye'de de İnternet sektörünü etkiledi ve ilk günden para kazandıran bu girişim modeli, Türkiye'de de bir grup indirim sitesi (veya günlük kupon sitesi) furyasına dönüştü. Grupfoni, Şehir Fırsatı ve Grupanya'nın başı çektiği yüzlerce kupon sitesi var şu anda Türkiye'de ve bunların %99'u son iki yıl içinde kuruldu. Ekonomi için çok faydalı olduklarına ve içlerinden iyi iş yapan ve iyi üye toplamış olanları uzun yıllar Türkiye'de iş yapacaklarına inanıyorum ben.

Türkiye'de "kupon" denince
akla gelen şey
Ama dediğim gibi; kupon kültürel bir şey. Türkiye'de "kupon" deyince, insanların anladıkları ne indirim kuponu, ne gazete kuponu, ne de fırsat kuponu... Kupon diye arayan birisi, çok çok büyük ihtimalle at yarışı, iddaa, ganyan, altılı kuponu arıyordur. Türkiye'de şans oyunları çok sıkı takip edildiği için özellikle İnternet üzerinden yeni girişimlere fırsat vermiyor, ama kupon tahmini, çok kazandıran kuponlar gibi içeriği olan siteler Amerika'daki kupon kodu sitelerinin trafiklerini yakalamaya aday olabilir bence.

0 comments:

Yorum Gönder

Yorumlarınız benim için çok değerli. Şimdiden teşekkür ederim.

Son zamanlarda en çok okunan yazılar: