1 Mart 2015 Pazar

Mankenlerle aynı global köyde yaşıyoruz

Amerikan kültürünün beni en şaşırtan özelliklerinden birisi, insanların aynı şeyleri yaparak, aynı şeyleri giyerek, aynı şekilde davranarak farklılaştıklarını düşünebilmeleri. Teknolojinin Dünya'nın her yerinde, herkes tarafından erişilebilir olması ve İnternet sayesinde bu kültür aslında yeni nesil Dünya kültürü üzerinde de egemen oldu.

Mankenlerde bile teknolojinin kültüre etkisi çok belirgin olmuş. 80'lerde dünyanın ünlü mankenlerinden olan Ines de La Fressange, o zamanlar mankenlerin birbirlerini gördüklerinde "Aman Tanrım, sen de mi buradasııın" (OMG!) diye bağırıp birbirlerine sarıldıklarını, bunu bir olay haline getirdiklerini, sahne arkasının böyle bir yer olduğunu anlatmış. Günümüzde ise tüm mankenlerin kulaklarında iPod, ellerinde iPhone'la İnstagram ve Twitter "izleyerek" oturduklarını söylüyor.



Mango'da belki asgari ücretle çalışan görevli kızlarla, dünyanın özenerek izlediği mankenlerin neredeyse aynı online hayatı yaşamaları çok ilginç değil mi? Aynı müzikleri aynı cihazlardan dinleyip, aynı kişilerin İnstagram paylaşımlarını aynı telefon ekranlarından izliyorlar.

Bir arkadaşımın iPhone ilk çıktığı zamanlarda, telefonundan İnternet'e girmekle hava atan Koç'tan (üniversiteden) bir arkadaşa "nargile kafedeki közcüde de o telefondan var lan" demesi aklıma geliyor.

Teknolojik determinizmin (yani teknolojinin insan hayatını ve kültürü etkileyen en önemli şey olduğu düşüncesinin) fikir babası McLuhan'ın 1970'lerde öngördüğü "Global Köy" dönemi geldi ve bu yazıyı İnternet'ten okuyan herkes bu köyde yaşıyor.

0 comments:

Yorum Gönder

Yorumlarınız benim için çok değerli. Şimdiden teşekkür ederim.

Son zamanlarda en çok okunan yazılar: