Doktorada, Araştırma Yöntemleri dersinde hocanın "kulağa hoş gelen ama asla doğrulanamayacağı için bilimsel olmayan cümleler" örneğiydi: Ruhlar dans ederek gelir...
Böyle ayakları yere basmayan cümlelerle, kendini inandırdığı bir şeyi başkalarına da kabul ettirmeye çalışan insanlara gülüyorum. İş dünyasındaki insanlar bu tip şeylere inanmazlar, çünkü bunlar doğrulanamayacak şeyler ve bizim iş dünyasında satış yapmak, müşteri kazanmak, pazar payı kazanmak gibi çok net hedeflerimiz var... di mi? Hayır, insanlar bu safsatalara inanıyor! Çünkü profesyonel değiller ve iş mantığını değil, kendi psikolojilerini, kendi inanışlarını kullanıyorlar karar verirken. Aslında iş ilanlarındaki "analitik düşünme yeteneği" tam olarak bu durumu önlemek için aranan bir özellik. Maalesef günümüz Türkiyesindeki karar vericilerin, yöneticilerin çok çok azı gerçekten analitik düşünebiliyor.
"Bilim doğrulamaya çalışarak ilerlemez, yanlışlamaya çalışarak doğruyu bulur." der Popper (bilim felsefesinin kurucularından).
Facebook işe yaramak zorundaymış gibi, F-ticaret ve Facebook reklamlarının aslında etkili olduğu ispatlanmaya çalışılıyor harıl harıl. Binlerce reklamverenin arasından, başarılı olan 5-10 tanesi öne çıkartılarak genellenmeye çalışılıyor. (Teknik yorum: 2. Tip Hata dediğimiz bu olay, aslında doğru olmayan bir hipotezin kabul edilmesiyle oluşur ve boşa yatırım yapılmasına sebep olur.)
Diğer bir örnek de, "premium" adı altında satılan yüksek fiyatlı, düşük performanslı (yani düşük geri dönüşlü) banner reklamların aslında "branding" olarak düşünülmesi gerektiğidir. "İşe yaramıyor ama sen yarıyormuş gibi düşün, çok kurcalama." demektir bu.
Hadi ölçemesek, inanalım.
Tweet
Son zamanlarda en çok okunan yazılar:
-
Geçtiğimiz hafta CNN Money sitesinin Teknoloji kısmında çok ses getiren bir değerlendirme yazısı yayınlandı: Facebook vs. Google: Web'...
-
Facebook, bazı sitelere Google'dan daha fazla trafik sağlıyormuş ! Peki hangi sitelere? Yahoo ve MSN gibi portallara. Yani reklamdan par...
-
Yıllık tahminlere çok kafam basmıyor ama iki üç yıl içinde göreceğimizi tahmin ettiğim bazı eğilimleri, bazı gelişmeleri paylaşmak istedim. ...
-
İnternet sektörü diye bir şeyden bahsedebilmek için, bazı standartlar üzerinden konuşabiliyor olmak ve her web sitesini o standartlara göre ...
-
QR kod (quick response = çabuk tepki kodu) adından da anlaşılacağı gibi offline-to-online geçiş yaptırmak için mükemmel bir mekanizma. O...
-
Bir önceki yazımda İnternet trafik ölçümleme sistemleri nden bahsetmiştim. İşte o ölçümleme sistemlerinden benim favorim olan Google DoubleC...
0 comments:
Yorum Gönder
Yorumlarınız benim için çok değerli. Şimdiden teşekkür ederim.