Yıllık tahminlere çok kafam basmıyor ama iki üç yıl içinde göreceğimizi tahmin ettiğim bazı eğilimleri, bazı gelişmeleri paylaşmak istedim. İlki, ve bence en önemlisi: platformlaşma.
İnternet siteleri, platform olmaya çalışacak!
Platformlaşma, şu anki sitelerin, sadece belirli bir web adresi üzerinden değil, birçok farklı yöntemle erişilebilen ve farklı mecralarda marka algısını koruyabilen yapılar haline gelmesi demektir. Platformlar, teknik olarak API'ler ve servisler üzerinden tek bir veritabanına bağlanarak çalışan sistemlerdir.
Örneğin sahibinden.com bir platform olursa, satmak üzere ilan verdiğiniz bir arabayı, sahibinden.com web sitesi üzerinden satabileceğiniz gibi, mobil uygulamalar üstünden, akıllı televizyonlar üzerinden, kendi sitenize koyduğunuz bir kutucuktan, hatta bir arama motoru üzerinden satabileceksiniz ve sorulduğu zaman yine "sahibinden.com'dan sattım" diyeceksiniz.
Yakınsama (convergence) denilen, dijital mecralar arasındaki farkların yok olması fenomeni, ancak platformlaşma ile mümkün olabilir. Bunun için İnternet şirketlerinin IT ekiplerinde bir Platform Yöneticisi olacak ve platforma kimlerin nasıl bağlanabilececğini o yönetecek. Tüm mobil uygulamalar, sosyal uygulamalar, uzaktan bağlanmalar (remote login), dikey arama motorlarındaki gösterimler, her şey tek bir mantık ile yönetilecek.
Pazarlama departmanlarının amacı da web sitesine trafik getirmekken, platformu kullandırtmak olarak değişecek. Markalaşmanın önemi artacak, teknolojik olarak daha iyi olan platformların marka algıları yüksek olacak. Pazara giriş bariyerleri (barriers-to-enrty) düşecek çünkü temelde herkes aynı teknolojilere sahip olacak, ama en büyük oyuncular şimdikinden bile daha dominant olacaklar çünkü en büyük oyuncunun yer almadığı pazaryerleri bir değer yaratamayacak.
Örneğin amacı "özel alışveriş kulüplerinin sundukları fırsatları birarada göstermek" olan bir derleyici site (aggregator), Markafoni ve Limango'nun günlük kampanyalarını listelemezse başarılı olabilir mi?
Dünya'da Amazon ve Google gibi dev teknoloji şirketlerinin bu akımın başını çekecekleri şimdiden belli. Platformlaşmanın aynı zamanda web trafiğini düşürerek, sadece reklam modeliyle para kazanan siteleri zorlayacağı ve Facebook gibi "yayıncı" siteleri ciddi bir yol ayrımında bırakacağını tahmin ediyorum.
Tweet
Son zamanlarda en çok okunan yazılar:
-
Dil bilgisi konusuna takıntılıyım. İnsanlar neden ısrarla yeni kurallar uyduruyor bilmiyorum. Zorunlu eğitimin 8 yıl olduğu, herkesin yılla...
-
Facebook, bazı sitelere Google'dan daha fazla trafik sağlıyormuş ! Peki hangi sitelere? Yahoo ve MSN gibi portallara. Yani reklamdan par...
-
Arabaları sevmeyen, arabadan anlamayan adam Oto Servis işletebilir mi? Sırf "bu işte para varmış" mantığıyla Oto Servis açıyorsa...
-
2014 için yıllık planların hazırlamasında yardımcı olurken, neden kurumsal hayattan vazgeçtiğimi hatırlatan durumlar yaşadım. Mesela bir ker...
-
Bazıları İnternet'i sadece sosyal medya sanıyor. İnsanların ilgisini çekmek çok zor, sadece bir kaç dakikanız var diyorlar. Gerçek ö...
-
Brezilya Bayrağı'nda, August Comte'e ait motto yazar ortadaki şeritte: Ordem e Progresso (Düzen ve İlerleme) Sosyoloji bilim...
0 comments:
Yorum Gönder
Yorumlarınız benim için çok değerli. Şimdiden teşekkür ederim.