6 Mayıs 2013 Pazartesi

Pazarlama Yatırımının Geri Dönüşü

Yıllardır dijital pazarlamanın içinde, kâh mecra tarafında (Google), kâh marka tarafında (sahibinden.com, Grupanya, Markafoni), kâh ajans tarafında (Teknokrasi Ajans) çalıştığım için, "gelecek dijitalde" diye duyup, o aralar popüler olan dijital yatırımlardan yapıp, sonra da geri dönüş göremediği için "uzun vadeli bakmak lazım tabiî" diyen pazarlama profesyonelleri ve yöneticilerle karşılaşıyorum.

Bazılarına şu fıkrayı anlatıyorum;

İki arkadaş, bir iş için arabayla İstanbul'dan İzmir'e gidiyorlarmış. Acıktıklarında, yol kenarında yemek yiyecek bir yer var mı diye etrafa bakınarak ilerlerken, kapısında kocaman "Ye, iç, hesabı torunların ödesin" yazan bir et lokantası görmüşler. Hem güvenilir gözükmüş, hem de konsepti beğenmişler; durdurup arabayı, girmişler lokantaya. Yemişler içmişler, gerçekten memnun kalmışlar. Çıkacakları sırada garson hesap getirmiş. Aslında kapıda yazanın zaten gerçek olmadığını düşündükleri halde, "hani torunlarımız ödüyordu?" diye takılmışlar. Garson da gayet normal bir sesle: "bu sizin değil, dedenizin hesabı efendim" demiş.

İşte bu fıkradaki gibi, bazı yatırımların hep "sonra" kendini kurtaracağını düşünerek, sürekli yatırım yaparsanız, bir süre sonra dünden gelenlerin de birikmesi gerekir. Coca-Cola'nın çok reklam yaptığı için mi çok ciro yaptığı, yoksa çok ciro yaptığı için mi çok reklam yaptığının cevabını kimsenin bilememesi gibi; bir kere düzene girdikten sonra yatırımı ve geri dönüşleri aynı zaman aralığı için analiz edebilirsiniz.

Yani, satış hedefleri olmasına rağmen, her ay sadece "keyifli" kampanyalar yapıp, bunların satışa dönüşmesi için birkaç ay beklenmesi gerektiğini söyleyen cahil pazarlamacılara itibar etmeyiniz... "Öyle bir dünya yok"


0 comments:

Yorum Gönder

Yorumlarınız benim için çok değerli. Şimdiden teşekkür ederim.

Son zamanlarda en çok okunan yazılar: