6 Ağustos 2012 Pazartesi
"Medya" artık sadece "kitle iletişim" demek değil!
"Medya", Latincede "Media" kelimesinden Türkçeye girmiştir. Latincede "Media", "Medium" kelimesinin çoğul halidir. Kelime anlamı olarak Medium, "ara katman", "aracı", "kanal" demektir. Yani tüm resmi birleştirirsek; "Medya", "aracılar" demektir.
Biz Türkçede Medya deyince aslında Mass Media, yani Kitle İletişim yollarının tümünü kapsayan bir terim olarak düşündük yıllarca. Çünkü öyleydi! Adı bilinen, etkisi bilinen başka bir "medium" yoktu.
Sonra İnternet geldi ve bize Sosyal Medya diye bir kavramı geldi. Kitle iletişimin yerine herkesin kendi sosyal çevresiyle kurduğu iletişim öne çıktı. Artık Show TV izleyen, Hürriyet okuyan milyonların yerini, yüzlerce kendi arkadaşını dinleyen milyonlar aldı.
Yıllarca bu işlerle uğraşan (veya bu insanların yazdıkları kitapları okuyan) insanlar tam kavrayamadı bu değişimi. Çünkü sanki hiç değişmeyecek bir gerçekmiş gibi kabullenmişlerdi televizyonları, radyoları, gazeteleri, dergileri... Üstelik o eski "kanallar" hala hayatımızda, yani derin düşünmeyen bir insan için onların yerine başka bir şeyin gelmiş olmasını idrak etmek gerçekten zor. İnsan beyni inanmak için kanıt ister, ve "artık kitle iletişim kanalları çalışmıyor, sosyal medya yüzünden o kanalların etkisi parçalandı" dediğiniz zaman, görünürdeki gazete ve televizyon kanalları hala ayaktayken, görünmeyen bir İnternet'in bu düzeni boşmuş olduğuna inanmak hakikaten zor.
Büyük resme baktığınızda, insanların düşüncelerini etkileyen kanallar arasına tartışmasız İnternet'in de girdiğini görüyorsunuz. Bazı ülkelerde İnternet kanalının toplam medya tüketimindeki payı %40'ları buluyor diye hatırlıyorum. Yani "medya" artık sadece kitle iletişim kanallarının toplamı değil; kitle iletişim ve sosyal medya kanallarının toplamı. Ve bu yeni medya düzeni, eski medya düzenine göre anlaşılması ve yönetilmesi çok çok daha zor bir yapı. İşin kötüsü, pazarlama iletişimi yapanlar da dahil tüm iletişimciler, bu yeni medya düzenini öğrenmek veya iletişim işini bırakmak zorunda; çünkü geri dönüş yok. Yıllarca sınırlı kaynaklardan gelen kontrollü bilgi ile beslenen insanlar, artık İnternet'i keşfetti. Bazı insanlar televizyon izlemiyor; televizyonun karşısında oturup Twitter'da takılıyor.
Tweet
Posted by
Deniz Utku
Son zamanlarda en çok okunan yazılar:
-
Spor takip etmem, televizyon izlemem, haberleri takip etmem diyorum ama kendi işim ve ilgi alanımla ilgili haberler bittikten sonra, dünyad...
-
İnternet gittikçe Google oluyor. "Google şirket olarak İnternet'i ele geçiriyor, tekelleşiyor" demeye çalışmıyorum. Tam tersi...
-
Atatürk, 10. Yıl Nutku'nda " Kültürümüzü muasır medeniyetler seviyesine çıkaracağız. " demiş. Atatürk'ün, bırakın İnterne...
-
Yıllardır profesyonel hayatımda İnternet şirketlerinde ve pazarlama departmanlarında çalıştığım için, tüm yapılan işleri ve süreçleri gözl...
-
Eşim Gizem Yucel Harvard Business Review'daki bir yazıyı paylaştı Twitter'da bugün: The Rise of the Digital CMO . Pazarlama dünya...
-
Doktorada, Araştırma Yöntemleri dersinde hocanın " kulağa hoş gelen ama asla doğrulanamayacağı için bilimsel olmayan cümleler " ör...
0 comments:
Yorum Gönder
Yorumlarınız benim için çok değerli. Şimdiden teşekkür ederim.