"Sosyal Medya" kalıbındaki "medya" kelimesini ilk başlarda yadırgıyordum; halkla ilişkiler ve reklamcılık doktorası yaptığım için, milyonlarca insanın farkında olmadan ürettikleri ve bir düzeni olmayan içeriklerin toplamının "medya" tanımına girmediği noktasına takılıyordum.
Ancak gün geçtikçe fark ettim ki, düzenli bir "medya" olmasa da, sosyal medyanın profesyonel yöneticiler, ajanslar ve siyasiler üzerindeki etkileri, geleneksel medyanın etkileri ile aynı. Eskiden televizyona, gazeteye haber olarak düşmekten korkan insanlar, şimdi sosyal medyada haklarında kötü bir şey yazılacak diye korkuyor. (Aynı şekilde gazetede kendi şirketinin reklamını görünce sevindikleri gibi sosyal medya sitelerinde de reklamlarını görünce seviniyorlar mı bilemem, o ayrı bir konu olabilir.)
İşin kötü tarafı, sosyal medyanın anarşik yapısı, geleneksel medyadaki eşik bekçilerinin olmadığı ve profesyonel medyacıların yerine medyanın bir parçası olduğunun bile farkında olmayan ve oto-sansür mekanizması olmayan insanların ürettiği içeriklerden oluşan; yani kısaca içeriklerin sistematik olarak engellenemediği bir medya var bu sefer karşılarında. Eskiden en azından halkla ilişkiler adı altında "basınla ilişkiler" veya doğrudan ikili ilişkiler kullanılarak kontrol edilebiliyorken, artık kontrol edemedikleri bir medya ile uğraşmak zorunda kalıyorlar. Bu da düzenli ordu savaşı yerine, insanların sinirlerini bozan ve halkı terörize eden terörle savaş pozisyonuna geçmeye benziyor. Artık "kaba kuvvetle bastırırız" düşüncesi yerine, "ne yapsak da bu terörün sebeplerini ortadan kaldırsak" düşüncesinin gelmesi gerekiyor.
İnsanlar eskiden de kendi aralarında şirketlerle, markalarla veya siyasilerle ilgili şimdikine benzer şeyleri konuşuyordu, ancak yöneticiler bunları görmüyordu ya da gizleyebiliyordu. Artık çok daha iyi bir halkla ilişkiler ekibi gerekiyor, hatta mümkünse çok daha iyi bir şirket olmaya çalışmak gerekiyor. (Bir de sosyal medya yöneticilerinin çok daha olgun olması gerekiyor bence. Eskiden yazdığım "Sosyal Medya Hesaplarınızı 23 Yaşında Biri Yönetmesin" yazımın da hâlâ arkasındayım.)
Tweet
Son zamanlarda en çok okunan yazılar:
-
Geçtiğimiz hafta CNN Money sitesinin Teknoloji kısmında çok ses getiren bir değerlendirme yazısı yayınlandı: Facebook vs. Google: Web'...
-
Facebook, bazı sitelere Google'dan daha fazla trafik sağlıyormuş ! Peki hangi sitelere? Yahoo ve MSN gibi portallara. Yani reklamdan par...
-
İnternet sektörü diye bir şeyden bahsedebilmek için, bazı standartlar üzerinden konuşabiliyor olmak ve her web sitesini o standartlara göre ...
-
Yıllık tahminlere çok kafam basmıyor ama iki üç yıl içinde göreceğimizi tahmin ettiğim bazı eğilimleri, bazı gelişmeleri paylaşmak istedim. ...
-
QR kod (quick response = çabuk tepki kodu) adından da anlaşılacağı gibi offline-to-online geçiş yaptırmak için mükemmel bir mekanizma. O...
-
Bir önceki yazımda İnternet trafik ölçümleme sistemleri nden bahsetmiştim. İşte o ölçümleme sistemlerinden benim favorim olan Google DoubleC...
0 comments:
Yorum Gönder
Yorumlarınız benim için çok değerli. Şimdiden teşekkür ederim.